Beursgenoteerde bedrijven met een sterke marktpositie en een voorspelbare omzet- en winstontwikkeling: die zijn interessant voor beleggers. Bureau Morningstar geeft vijf voorbeelden.
Beleggers die op een fundamentele manier naar beursgenoteerde bedrijven kijken, houden doorgaans twee zaken in de gaten: hoe sterk is de marktpositie van een bedrijf en hoe voorspelbaar is de winstontwikkeling?
Analisten van bureau Morningstar hebben voor 240 grote bedrijven bekeken hoe ze scoren op factoren als klantenbinding, schaalvoordelen, netwerkeffecten, patenten en kostenvoordelen. Daaruit rolt een classificatie van bedrijven die veel, weinig of geen marktmacht hebben.
Aan de andere kant is voor de 240 bedrijven geanalyseerd hoe het zit met de voorspelbaarheid van de winst, omzet en de financiële buffers. Daaruit volgt een classificatie in vijf groepen uiteenlopend van een ‘lage’ onzekerheid tot een ‘extreme’ onzekerheid.
Marktmacht en voorspelbare winst
Combineer je beide analyses dan zijn bedrijven die een sterke marktpositie combineren met een lage onzekerheid over de financiële ontwikkeling het meest aantrekkelijk.
Morningstar geeft als voorbeeld vijf bedrijven die aan dat profiel voldoen: het Zwitserse voedingsconcern Nestlé, het Nederlands-Britse levensmiddelenbedrijf Unilever, de Zwitserse farmabedrijven Novartis en Roche en het Britse rookwarenbedrijf BAT.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl